Sunday, August 26, 2018

PENGENALAN UPBK

Maktab Rendah Sains MARA Pasir Salak merupakan Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) yang ke-4 di Perak dan yang ke-31 beroperasi di Malaysia. Maktab ini telah mula beroperasi pada 17 Februari 2003 dengan pengambilan pelajar yang pertama berjumlah 261 orang.
Pada waktu itu, tenaga kerja maktab ini terdiri daripada guru-guru dan kakitangan yang berjumlah 25 orang sahaja termasuk seorang kaunselor. Bilangan tersebut tidak termasuk pihak pengurusan tertinggi maktab. Sehingga kini, warga MRSM Pasir Salak yang terdiri daripada guru, kakitangan dan pelajar telah berkembang hingga hampir 900 orang.
Unit Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling (UPBK) MRSM Pasir Salak juga tertubuh pada tahun yang sama dengan seorang kaunselor ketika itu iaitu Puan Normawati binti Mansor. (Kini di MRSM Sungai Besar, Selangor).
Pekan yang berhampiran dengan MRSM Pasir Salak ini ialah pekan Kampung Gajah. Jaraknya ialah 4 kilometer. Manakala bandar Teluk Intan merupakan bandar yang terhampir kira-kira 30 kilometer dari pekan Kampung Gajah. Bas dan teksi merupakan kemudahan pengankutan awam yang terdapat di pekan ini.


0 comments:

Post a Comment

BICARA KAUNSELOR :

IG peersmrsmps

TAKWIM MRSM Pasir Salak