Sesi
kaunseling yang dijalankan menggunakan etika yang telah disediakan oleh
PERKAMA dan juga LEMBAGA KAUNSELOR MALAYSIA. Semua nama dan maklumat
yang diberikan kepada kaunselor tidak akan diberikan kepada pihak ketiga
untuk apa-apa tujuan dan kegunaan pun. Maklumat yang kaunselor peroleh
dari anda ialah alamat emel anda dan butiran diri serta pemasalahan yang
anda hantar kepada kaunselor. Itu sahaja. Selepas anda menghantar e-mel
anda kepada kaunselor, selepas pihak kami memprosesnya dan sesi kita
ditamatkan maka segala hubungan kaunselor - klien akan terlerai. Kami
akan memastikan hanya kaunselor anda sahaja yang melihat dan membaca
emel dan pemasalahan yang anda hantar.
SKOP ETIKA
Kod Etika Kaunselor ini terbahagi kepada lima bahagian iaitu:
1. Bahagian A : Tanggungjawab Kaunselor.
2. Bahagian B : Perkhidmatan Persendirian.
3. Bahagian C : Penyelidikan Dan Penerbitan.
4. Bahagian D : Latihan.
5. Bahagian E : Pengukuran Dan Penilaian.
BAHAGIAN A: TANGGUNGJAWAB KAUNSELOR
Bahagian
ini menerangkan tatalaku kaunselor dalam melaksanakan tanggungjawab
terhadap profesion, klien, rakan profesional, organisasi/majikan dan
masyarakat.
Bahagian A1: Tanggungjawab Kaunselor Terhadap Profesion
1. Pengetahuan tentang etika:
Kaunselor
bertanggungjawab memahami dan mematuhi Kod Etika Kaunselor Malaysia
(Lembaga Kaunselor) serta menggunakannya sebagai panduan dalam
memberikan perkhidmatan kaunseling. Kaunselor hendaklah menjaga tatalaku
demi memelihara piawai dan identiti sebagai seorang kaunselor dan
keutuhan profesion kaunseling.
2. Meningkatkan kecekapan:
Kaunselor
hendaklah sentiasa berusaha menilai dan meningkatkan pengetahuan,
kecekapan, dan kemahiran dalam bidang profesionya. Kaunselor perlu
mengemaskini kecekapan dan kemahiran tersebut dengan latihan berterusan.
3. Memupuk nilai-nilai moral:
Kaunselor hendaklah berusaha memupuk ciri-ciri moral dan personal yang
dianggap penting dalam memberi khidmat yang beretika. Nilai-nilai moral
yang perlu dipupuk adalah seperti berikut:
- Empati - Kebolehan menyampaikan kefahaman tentang pengalaman seseorang dari perspektif orang tersebut.
- Intergriti – berusaha ke arah sikap bermoral dalam hubungan dengan orang lain dengan menekankan keikhlasan dan konsistensi antara tingkah laku dan percakapan.
- Daya tahan – terus berusaha membantu klien tanpa rasa putus asa.
- Kesedaran kendiri – keupayaan menilai secara tepat dan mengakui kekuatan dan kelemahan diri.
- Kebijaksanaan – mampu membuat keputusan dengan berhemah.
- Keberanian – berupaya bertindak walaupun berada dalam keadaan berisiko dan ketidakpastian.
- Spiritual – berusaha meningkatkan nilai dan amalan kerohanian sebagai salah satu aspek kehidupan
Kaunselor
hendaklah melalui proses penilaian dan penyeliaan serta dinilai tugas
kaunselingnya oleh penyelia profesional secara berterusan. Dalam
mengamalkan kepakaran baru kaunselor perlu mendapatkan pendidikan,
latihan dan penyeliaan yang diiktiraf sebelum mengamalkan kepakaran
tersebut.
5. Kecekapan Profesionalisme:
Kaunselor hendaklah memberi perkhidmatan kaunseling mengikut bidang
kepakaran dengan tidak melangkaui sempadan kepakaran berasaskan kepada
pendidikan, latihan, dan pengalaman yang diselia. Kaunselor tidak
menjalankan kaunseling, konsultasi, dan menyampaikan maklumat dalam
bidang di luar kepakarannya.
6. Kesedaran ketidakupayaan:
Kaunselor hendaklah sedar terhadap sebarang ketidakupayaannya dari segi
fizikal, mental, dan emosi yang boleh menjejaskan fungsi sebagai
seorang profesional. Kaunselor harus menghindari daripada memberi
khidmat kaunseling profesional apabila mendapat tanda-tanda tersebut.
Kaunselor perlu merancang dan membuat persediaan untuk pemindahan rekod
dan kes klien kepada rakan profesional yang dikenal pasti jika terjadi
ketidakupayaan, kematian ataupun menamatkan amalan.
7. Konflik kepentingan:
Kaunselor perlu mengelakkan keadaan yang boleh menyebabkan konflik
kepentingan diantara dirinya dengan klien. Sekiranya konflik ini
berlaku, kaunselor perlu membuat keputusan mengutamakan kepentingan
klien dengan tujuan untuk mengekalkan kepercayaan terhadap profesion
kaunseling.
Bahagian A2: Tanggungjawab Kaunselor Terhadap Klien.
1. Menjaga Kepentingan Klien:
Kaunselor
mengutamakan kepentingan klien berbanding dengan kepentingan sendiri.
Dalam kes-kes di luar kemampuan kaunselor maka dengan persetujuaan klien
sesi perlu ditamatkan dan /atau dirujuk kepada kaunselor atau
profesional lain.
2. Menghormati dunia persendirian klien:
Kaunselor
hendaklah menghormati dunia persendirian klien termasuk perkara sulit
dan peribadi melainkan perkara itu membahayakan klien atau orang lain.
3. Kerahsiaan:
Kaunselor hendaklah menjaga kerahsiaan maklumat klien yang diperoleh
semasa sesi kaunseling kecuali maklumat itu membahayakan klien dan orang
lain, dan di atas tuntutan undang-undang.
4. Pengetahuan pelbagai budaya:
Kaunselor hendaklah memahami dan menghormati latar belakang sosiobudaya
klien. Kaunselor perlu menyedari perbezaan nilai dan kepercayaan dengan
klien pelbagai budaya supaya dapat bertindak adil dan bersikap terbuka
dalam sesi kaunseling.
5. Kesejahteraan klien:
Semasa perhubungan kaunseling, kaunselor hendaklah memelihara
kesejahteraan fizikal dan psikologi klien, dan tidak mengambil
kesempatan ke atas klien untuk kepentingan diri sendiri dalam apa bentuk
sekalipun. Dalam kes-kes di mana keselamatan fizikal klien terancam,
keutamaan hendaklah diberikan kepada keselamatan klien.
6. Gangguan seksual:
Kaunselor dilarang sama sekali melakukan sebarang bentuk gangguan dan hubungan seksual dengan klien, bekas klien dan ahli keluarga mereka.
Kaunselor dilarang sama sekali melakukan sebarang bentuk gangguan dan hubungan seksual dengan klien, bekas klien dan ahli keluarga mereka.
7. Menghormati keputusan klien:
Kaunselor hendaklah memupuk sikap bertanggungjawab klien terhadap
tingkah lakunya dan menghormati keputusan atau penentuan kendiri yang
dibuat oleh klien.
8. Keadilan:
Kaunselor perlu berlaku adil dan tidak boleh mengamalkan diskriminasi
berasaskan etnik, jantina, agama, status, ideology, kecacatan fizikal,
mental atau apa-apa bentuk sekali pun.
9. Membekalkan maklumat:
Kaunselor hendaklah menjelaskan kepada klien mengenai keperluan, proses dan implikasi perkhidmatan kaunseling.
10. Kebenaran bermaklum:
Kaunselor hendaklah mencapai persetujuaan bermaklum dengan kliennya di
peringkat awal sesi kaunseling mengenai batasan kerahsiaan dan hal-hal
lain mengenai proses kaunseling. Apa-apa persetujuaan di antara
kaunselor dan klien mengenai kerahsiaan boleh disemak dan diubah dengan
persetujuaan bersama.
11. Budibicara kaunselor:
Dalam kes yang jelas terbukti bahawa klien mengikut pertimbangan
kaunselor menunjukan dengan jelas , diri klien atau orang lain dalam
keadaan bahaya, kaunselor hendaklah menggunakan budi bicaranya mengambil
tindakan wajar untuk menjaga kepentingan klien dan orang lain yang
terlibat.
12. Larangan dalam hubungan dwi:
Kaunselor hendaklah menghindari diri daripada memberi perkhidmatan
kaunseling kepada klien yang mempunyai hubungan intim dengannya seperti
keluarga, sahabat karib, ataupun mereka yang mempunyai hubungan
pentadbiran dan penyeliaan dengannya.
13. Kebebasan klien menamatkan sesi:
Kaunselor hendaklah memastikan bahawa klien yang diberi khidmat
kaunseling tidak menjalankan kaunseling dengan kaunselor lain pada masa
yang sama. Bagaimanapun kaunselor tidak boleh menghalang klien yang
hendak menamatkan sesi kaunseling atau ingin menukar kepada kaunselor
yang lain. keputusan klien mesti dihormati.
14. Rujukan:
Kaunselor perlu merujuk klien kepada profesional lain sekiranya
mengikut pertimbangan kaunselor, klien memerlukan perkhidmatan luar
daripada bidang kepakarannya atau profesional lain. Rujukan ini
hendaklah dilakukan dengan persetujuaan klien dan satu laporan rujukan
secara bertulis perlulah disediakan kepada profesional yang dirujuk.
Perhatian sewajarnya perlu diambil untuk memastikan penerimaan rujukan
dapat memberi khidmat yang diperlukan, kerahsiaan terus dibekalkan dan
klien mendapat manfaat dalam proses rujukan.
15. Kemudahan kaunseling:
Kaunselor hendaklah menyediakan tempat yang boleh memelihara
keselesaan dan kerahsiaan sesi kaunseling. Klien tidak seharusnya
diperhatikan oleh orang lain melainkan dengan kebenarannya termasuk sesi
kaunseling yang dirakam melalui cara audio dan video.
16. Rekod kaunseling:
Kaunselor dikehendaki membuat laporan dan menyimpan rekod sesi kaunseling dengan selamat. Semua rekod perlu dirahsiakan.
17. Pendaftaran dan sijil amalan:
Semua kaunselor yang menjalankan sesi kaunseling mesti mendaftarkan
diri serta memperolehi sijil amalan dengan Lembaga Kaunselor Malaysia
sepertimana dikehendaki di bawah Seksyen 26 dan 28 Akta Kaunselor 1998
(Akta 580).
Bahagian A3: Tanggungjawab Kaunselor Terhadap Rakan Profesional.
1. Kecekapan :Kaunselor hendaklah saling berusaha untuk meningkatkan tahap kecekapan profesional masing-masing secara berkesan.
2. Sikap Hormat, Adil dan Terbuka :
Kaunselor hendaklah menunjukkan sikap hormati, adil dan terbuka terhadap rakan profesional.3. Mencegah, Memperbetul atau Melapor Perlakuan :
Kaunselor bertanggungjawab untuk mencegah, memperbetul dan melapor perlakuan rakan kaunselor yang tidak beretika.
4. Menyokong Rakan Kaunselor :
Kaunselor
hendaklah bersedia untuk mempertahan, membantu serta membela rakan
kaunselor yang teraniaya akibat tuduhan dan tohmahan perlakuan yang
tidak beretika.
Bahagian A4: Tanggungjawab Terhadap Organisasi/ Majikan.
1. Persetujuan/Perjanjian :
Kaunselor hendaklah mematuhi perjanjian yang dipersetujui dengan organisasi tempat beliau berkhidmat.
2. Mematuh Dasar dan Prosedur :
Kaunselor hendaklah menyediakan perkhidmatan yang berkesan dan berkualiti selaras dengan dasar dan prosedur organisasi.
3. Mencegah Diskriminasi :
Kaunselor hendaklah bertindak untuk mencegah diskriminasi dalam organisasi dan dalam perlaksanaan polisi amalan kerja.
4. Mengelak Salahguna Kemudahan :
Kaunselor tidak boleh menyalahgunakan kemudahan dan sumber organisasinya.
5. Kelulusan dan Kepakaran :
Kaunselor hendaklah menyatakan bidang kepakaran dan tahap kecekapan profesionalnya.
Kaunselor hendaklah menyatakan bidang kepakaran dan tahap kecekapan profesionalnya.
6. Menjalin Hubungan Profesional :
Kaunselor
hendaklah mewujudkan hubungan yang baik dengan penyelia dan staf yang
lain bagi menjamin keberkesanan perkhidmatan kaunseling. Kaunselor juga
hendaklah memberi kefahaman kepada semua pihak dalam organisasi tentang
perbezaan di antara maklumat umum dengan maklumat khusus serta aspek
kebertanggungjawaban.
7. Penilaian Kendiri :
Kaunselor hendaklah sentiasa menilai keupayaan kendiri serta membenarkan dirinya dinilai secara profesional dari masa ke masa.8. Peningkatan Kerjaya :
Kaunselor hendaklah bersama-sama organisasi bertanggungjawab ke atas peningkatan kerjaya untuk diri dan staf lain.
9. Advokasi :
Kaunselor
dikehendaki membela, menyokong dan memperjuangkan perkhidmatan
kaunseling pada semua peringkat dalam organisasi tempat beliau
berkhidmat dan dalam masyarakat.
10. Konsultasi :
Kaunselor
bertanggungjawab menyediakan sumber dan kecekapan serta rujukan yang
sesuai dalam memberi perkhidmatan perundingan apabila diperlukan.
Bahagian A5: Tanggungjawab Kaunselor Terhadap Masyarakat.
1. Menghormati Perbezaan Budaya :
Kaunselor hendaklah memahami dan menghormati unsur sosiobudaya masyarakat di mana dia berkhidmat.
2. Mematuhi Undang-undang :
Kaunselor hendaklah mematuhi undang-undang negara dan melaksanakan tugasanya berlandaskan Akta Kaunselor 1998 (Akta 580).
Kaunselor hendaklah mematuhi undang-undang negara dan melaksanakan tugasanya berlandaskan Akta Kaunselor 1998 (Akta 580).
BAHAGIAN B: PERKHIDMATAN PERSENDIRIAN
Bahagian ini merangkumi pengiklanan, pengurusan dan fi dalam perkhidmatan kaunseling.
Bahagian B1: Pengiklanan
1. Kelulusan profesional :
Dalam menjalankan perkhidmatannya, kaunselor hendaklah menyatakan secara benar, lengkap, tepat dan tidak mengelirukan mengenai:
- Kelulusan tertinggi yang berkaitan
- Bidang kepakaran,
- Jenis perkhidmatan,
- Penerangan mengenai perkhidmatan,
- Sijil pendaftaran
- Sijil Amalan.
Kaunselor
yang berkhidmat dengan mana-mana organisasi tidak dibenarkan
menggunakan nama organisasi tersebut dalam iklan kecuali dengan
kebenaran organisasinya. Kaunselor tidak boleh mengiklankan affiliasinya
dengan sesuatu organisasi sehingga memberikan gambaran palsu bahawa
organisasi itu menaja atau mengisahkan perkhidmatannya.
3. Perkhidmatan di luar organisasi :
Kaunselor tidak boleh memberi perkhidmatan kaunseling dan konsultasi kecuali dengan kebenaran organisasinya.
4. Menyalahgunakan keahlian :
Kaunselor tidak boleh menggunakan keahlian dalam sesuatu pertubuhan/Persatuan Kaunseling sebagai perlakuan amalan yang sah.
Bahagian B2: Pengurusan
1. Pematuhan undang-undang :
Kaunselor hendaklah mematuhi undang-undang dan peraturan mengenai perkhidamatan persendirian di tempat perkhidmatannya.2. Kesempatan untuk mendapatkan klien :
Kaunselor
tidak boleh menggunakan affiliasinya dengan sesuatu organisasi yang
dianggotainya untuk mendapatkan klien bagi perkhidmatan persendirian.
3. Pengambilan pekerja yang tidak berkelayakan :
Kaunselor
yang menjalankan perkhidmatan persendirian tidak boleh mengambil
pekerja yang tidak berkelayakan dan tidak berdaftar untuk menjalankan
khidmat kaunseling.
Bahagian B3: Fi
1. Fi berpatutan :
Fi
yang dikenakan ke atas klien dalam setiap sesi kaunseling mestilah
selaras dengan garis panduan yang dikeluarkan oleh Lembaga Kaunselor
Malaysia. Jika fi dikenakan, Kaunselor hendaklah memastikan bahawa fi
itu berpatutan dan seimbang dengan perkhidmatan yang diberi. Kemampuan
klien hendaklah diambil kira.
2. Pemberitahuan tentang Fi :
Kaunselor hendaklah memberitahu terlebih dahulu kadar fi yang dikenakan pada awal sesi kaunseling.
3. Larangan menerima Fi Rujukan :
Kaunselor tidak dibenarkan menerima sebarang fi atas urusan merujuk klien kepada ahli profesional yang lain.
BAHAGIAN C: PENYELIDIKAN DAN PENERBITAN
Bahagian
ini memberi garis panduan tentang etika penyelidikan dan penerbitan. Ia
merangkumi proses dan persetujuaan subjek dalam penyelidikan.
Bahagian C1: Etika Penyelidikan
§ Pematuhan etika penyelidikan :
Kaunselor mempunyai tanggungjawab untuk mematuhi etika penyelidikan di organisasi atau institusi pengajian tinggi tertentu.
§ Kesejahteraan dan kebajikan subjek :
Kaunselor
perlu menjaga kesejahteraan serta kebajikan subjek sepanjang kajian
dijalankan dan hendaklah membuat pengawasan yang sewajarnya untuk
mengelakkan berlakunya sebarang kesan negatif psikologi, fizikal atau
sosial subjek.
§ Kepatuhan pembantu penyelidik terhadap amalan etika :
Kaunselor
hendaklah bertanggungjawab untuk menentukan bahawa amalan etika juga
dipatuhi oleh pembantu penyelidiknya serta mereka yang terlibat dalam
penyelidikan.
§ Laporan penyelidikan :
Kaunselor
perlu melaporkan pertemuan dalam penyelidikan secara jujur dan tidak
memalsukan data semata-mata untuk menarik hati penaja.
Bahagian C2: Persetujuan Subjek
§ Penyertaan secara sukarela :
Penyertaan
dalam penyelidikan adalah secara sukarela. Penyertaan bukan sukarela
hanyalah wajar jika telah terbukti bahawa penyertaan tidak membawa
kemudharatan kepada subjek dan benar-benar diperlukan bagi kajian
tersebut.
§ Maklumat jelas tentang penyelidikan :
Dalam
kajian yang menggunakan klien sebagai subjek sama ada secara langsung
atau tidak, setiap klien mestilah dimaklumkan dengan jelasnya mengenai
tujuan, kaedah kajian, kemungkinan faedah, kesan buruk, sebarang
ketidak-selesaan dan kesukaran yang mungkin dirasai oleh klien.
§ Persetujuaan bermaklum :
Persetujuaan bermaklum perlu dibuat secara bertulis apabila klien bersetuju untuk menjadi subjek dalam penyelidikan.
§ Hak subjek penyelidikan :
Klien
perlu dimaklumkan tentang haknya untuk menarik diri pada bila-bila
masa, dan penarikan dirinya tidak akan memberi sebarang kesan terhadap
perkhidmatan yang diterima.
§ Maklumat terselindung :
Dalam
menjalankan sesuatu kajian, kemungkinan penyelidik perlu menggunakan
maklumat terselindung (withholding information) atau maklumat yang tidak
tepat (providing misinformation). Sebelum menjalankan kajian tersebut,
penyelidik hendaklah menentukan bahawa:
- Penggunaan teknik itu wajar dan sesuai dengan budaya, nilai saintifik, pendidikan atau terapan.
- Tidak terdapat prosedur alternatif yang lebih wajar dan,
- Subjek diberi penjelasan yang cukup dengan secepat mungkin.
§ Limitasi dan keselamatan subjek kanak-kanak :
Semasa
menjalankan penyelidikan, jika subjek kajian terdiri daripada
kanak-kanak atau mereka yang mempunyai kecacatan yang menghadkan
kefahaman dan/atau komunikasi, penyelidik hendaklah mengambil prosedur
langkah-langkah keselamatan yang wajar.
§ Kerahsiaan penyelidikan :
Semasa
menjalankan penyelidikan, maklumat peribadi subjek hendaklah
dirahsiakan kecuali dengan persetujuaan subjek. Jika terdapat
kemungkinan orang lain memperoleh maklumat itu kaunselor perlu
menerangkan tentang kemungkinan ini serta perancangan untuk mengawal
kerahsiaan.
Bahagian C3: Penerbitan
§ Etika Penerbitan :
Kaunselor bertanggungjawab mematuhi etika penerbitan dan undang-undang hakcipta dalam menerbitkan hasil penyelidikan.
§ Ketepatan Maklumat :
Hasil kajian hendaklah dilaporkan dengan tepat dan lengkap.
§ Kerahsiaan Subjek :
Apabila
memberikan maklumat kepada penyelidik lain yang memerlukan data asal,
kaunselor hendaklah melindungi identiti subjek kecuali dengan kebenaran
subjek tersebut
BAHAGIAN D: LATIHAN
Bahagian ini memberi garis panduan latihan, peluang bekerja dan segala maklumat yang diperlukan oleh kaunselor pelatih.
Ø Kandungan program latihan kaunselor :
Pendidik
kaunselor hendaklah menerangkan kepada kaunselor pelatih tentang
keperluan dan kandungan program latihan serta peluang perkerjaan yang
ada sebelum kaunselor pelatih mengikuti program tersebut.
Ø Posisi latihan yang jelas :
Pendidik
kaunselor hendaklah mempunyai polisi yang jelas mengenai latihan
praktikum dan peranan kaunselor pelatih serta pengajar.
Ø Maklumat tentang kaunselor pelatih :
Klien
hendaklah diberitahu jika dia diberi khidmat kaunseling oleh kaunselor
pelatih dan juga diberitahu implikasi ke atas batas kerahsiaan.
Ø Kemahiran pendidik kaunselor :
Pendidik kaunselor yang bertanggungjawab dalam bidang latihan mestilah mahir sebagai pengajar dan pengamal.
Ø Maklumat yang benar :
Pendidik kaunselor hendaklah memberi maklumat yang benar tentang kelayakn, kecekapan latihan dan pengalaman mereka.
Ø Penyalahgunaan kedudukan pendidik kaunselor :
Pendidik
kaunselor mestilah tidak menyalahgunakan kedudukannya sebagai pengajar
atau penyelia kaunselor pelatih di luar bidang profesional atas
kepentingan peribadi, perhubungan emosi atau seksual.
Ø Mengelak kecederaan psikologi :
Apabila
merancang dan melaksanakan aktiviti latihan berbentuk pengalaman
langsung (experiential activities) kaunselor hendaklah sentiasa peka
kepada kemungkinan berlaku kecederaan psikologi terhadap klien individu
atau kumpulan. Kaunselor perlu mendapat persetujuaan termaklum klien.
sekiranya terdapat tanda-tanda kesan psikologi negatif terhadap klien,
kaunselor bertanggungjawab untuk membuat susulan dan pemulihan.
BAHAGIAN E: PENGUKURAN DAN PENILAIAN
Bahagian ini memberi garis panduan dalam menjalankan pengukuran dan penilaian dalam perkhidmatan kaunseling:
v Maklumat lengkap ujian psikologi :
Kaunselor
hendaklah memberi maklumat yang lengkap mengenai alat ujian psikologi
supaya keputusan ujian psikologi tersebut itu dapat diterima oleh klien
dalam perspektif yang betul. Tujuan dan kegunaan keputusan hendaklah
diberitahu kepada klien sebelum ujian diberi kecuali pengecualian hak
eksplisit dipersetujui terlebih dahulu.
v Kemahiran ujian psikologi :
Kaunselor
hendaklah berhati-hati dalam menggunakan ujian psikologi. Beliau
hendaklah menggunakan ujian psikologi yang beliau mempunyai kelayakan
dan kemahiran untuk mentadbir dan menginterpretasikan keputusan ujian
psikologi itu.
v Keputusan tepat :
Kaunselor
hendaklah memberi keterangan yang tepat apabila membuat kenyataan
kepada orang awam mengenai keputusan ujian psikologi dan kaedah
pengujian.
v Tafsiran keputusan psikologi :
Kaunselor
hendaklah mengawasi supaya keputusan ujian psikologi tidak disalah erti
atau disalah gunakan. Semua tafsiran keputusan psikologi dibuat secara
berhati-hati supaya tiada kecederaan psikologi berlaku terhadap klien.
Sumber : Kod Etika Kaunselor (Lembaga Kaunselor Malaysia).
0 comments:
Post a Comment